maandag, juni 03, 2013

De moestuin

Van borduren en handwerken komt er voorlopig niet veel in huis. Full time daguren werken ipv ploegen is een grotere aanpassing dan ik dacht. Mijn hele huishouden moet gereorganiseerd en dat ging niet zo vlot als ik het wou, en is nog niet helemaal op punt. Veel klusjes en taken moeten nu in het weekend, en dan blijft er niet veel hobbietijd meer over ....

En... we zijn ook een moestuin begonnen. Eerst was het enkel mijn kleine project, maar ondertussen is mijn man ook in het project gestapt en doen we dit samen. We hebben ook een fietsroute van 27 km gedaan dit weekend rond het thema, open tuinen. Allemaal tuinen die je kon bezichtigen,  aangelegd en verzorgd met permacultuur. Dit was zeer leerzaam, en we hopen er toch iets van toe te passen in onze moestuin.

We zijn van nul begonnen, met een stuk verwilderde tuin.....


We moesten dus onkruid wieden, opruimen en spitten, iets wat we beiden niet zomaar vanzelfsprekend kunnen ;)
Fase 1, met de hulp van zoon en dochter was het pad terug vinden dat ergens overgroeid verborgen lag.

Fase 2, stukje bij beetje omspitten en beplanten. Bij mijn schoonvader lagen nog oude bakstenen die dus helemaal dienst hebben gedaan nu. Courgettes, uien, aarbeien, kruidentuin en eerste wandelpad zijn aangelegd.

Binnen zijn zonnebloemen en pompoenen gezaaid die nu beginnen groeien en dit weekend ook gaan uitgeplant worden. Ook een bessenstruik staat te wachten om geplant te worden. Het vele onkruid is al gekleind, en links zie je de Franse selder staan die jaren verwaarlozing overleefd heeft....


Bloemkolen en rode kolen zijn ook geplant en het aanpakken van de composthoop is ons volgend project. Tussendoor is er ook nog ergens een roofvogel die rond de tuin vliegt, die hier een lekker hapje heeft gevangen.


 


 
 
 


Geen opmerkingen: