zondag, november 24, 2013

Vanille extract

Het begon allemaal met pinterest.  Vanalles zie je daar, tijd te kort en projecten te veel. Vaak kom je dingen tegen die je onmiddellijk wil proberen, en een ervan was het zelf maken van vanilleextract. 
Je vertrekt van een fles vodka, vanillestokken en leuke flesjes.

Verschillende ontdekte pins later leek dit me een goed recept : 120 ml vodka en 1 1/2 vanillestok. Vanillestokken splijten en klein genoeg snijden dat ze in het flesje passen, daarna vodka toevoegen. (mijn is de goedkoopste vodka die er is). Leuk etiket toevoegen en dit is het resultaat na 1 week.


Samengeraapt uit verschillende gelezen recepten op internet laat je het best 4 tot 6 maand trekken. Sommige spreken van maar twee maand, maar ik neem het zekere voor het onzekere ;) .  Bewaren op een donkere koele plaats (kelder, koele voorraadkast) en regelmatig eens draaien en terugdraaien (,niet schudden). De vanillestokken geven hun aroma af en maken de vodka stroperig. Wanneer de fles tot op 1/3 leeg is, gewoon weer vodka toevoegen, en herbeginnen.


Het etiket heb ik gevonden op de site van The Graphics Fairy , en een beetje aangepast aan mijn noden. De flesjes komen van Dille en Kamille .
Ik hou er eentje voor mezelf en de andere zijn kadootjes voor mijn bakkende vriendinnen en familie ;)



Geen opmerkingen: